ИТ-ВЕСТИ

Najnovije vesti iz sveta informacionih tehnologija. Nove IT vesti svaki dan. Informiši se!
  1. Od avgusta ove godine na Internetu je aktivna hakerska grupa Darkside, poznata po tome što napada velike kompanije, na njihove računarske sisteme nastanjuje ransomware, kriptuje podatke i traži višemilionske otkupnine. 

    Njihov modus operandi je među agresivnijima u toj branši. Naime, u slučaju da žrtva ne plati otkupninu, hakeri ukradene podatke puštaju u javnost na dark webu, čineći im tako još veću štetu. 

    Ali, nije sve tako negativno u priči o Darkside-u. Hakeri iz ove grupe su prošle nedelje, javlja ZDnet, odabrali dve humanitarne organizacije (Children International i The Water Project) koje pomažu deci iz siromašnih zemalja i donose vodu u zabačene delove Afrike i donirali im po 10.000 američkih dolara. 

    Tačnije, donacija je iznosila po 0,88 bitcoina, jer je to valuta sa kojom hakeri rade. Ovaj humani postupak hakeri pojašnjavaju činjenicom da napadaju samo velike profitabilne korporacije, pa smatraju da je pošteno deo "zarade" vratiti društvu. 

    "Bez obzira koliko mislite da je naš rad loš, biće nam drago ako pomognemo nekome da promeni život", poručuju. 

    Međutim, dobre namere hakera u ovom slučaju ipak neće imati vidljivog uticaja na rad dobrotvornih organizacija. Niti jedna od dvije odabrane organizacije ne sme da zadrži dobijenu donaciju jer je reč o novcu stečenom na ilegalan način. Kao takav, biće verovatno vraćen uplatiocu ili će ga zapleniti vlasti SAD-a. 

    Hakeri Darkside-a i ranije su izazvali pažnju javnosti jer su najavljivali da neće napadati bolnice, škole, univerzitete, neprofitne i vladine organizacije. Prošlonedeljni slučaj je prvi zabeleženi primer u kojem su "Robin Hood hakeri" pokušali da u humanitarne svrhe doniraju deo svoje "zarade".

  2. Facebook stalno traži načine kako proširiti poslovne modele u svojim servisima i aplikacijama, a sada priprema nadogradnju WhatsApp aplikacije koja će korisnicima pružiti više mogućnosti za kupovinu proizvoda raznih kompanija direktno iz chatova. 

    To će funkcionisati na taj način da ćete u chatu sa agentom kompanije partnera WhatsApp-a saznati ima li u ponudi proizvod koji tražite, a potom ćete ga iz aplikacije moći direktno naručiti iz kataloga na isti način kao što funkcioniše online kupnja preko web shopova, kao što možete videti u ovom videu. 

    Nakon što je Facebook nedavno lansirao Facebook Shops uslugu koja omogućava kompanijama kreiranja prodajnih kataloga za Facebook i Instagram, a sada sličnu funkciju razvija i za WhatsApp. Što se plaćanja tiče, ono će najverovatnije ići preko usluge Facebook Pay koja je počela da se testira u Brazilu početkom godine, a u skoroj budućnosti bi trebala da se omogući svim korisnicima WhatsApp-a širom sveta.

  3. Samsung na svojim novim telefonima već poseduje funkciju Smart Call koja korisnicima omogućava da u podešavanjima poziva aktiviraju opciju "Caller ID and spam protection", koja će im pomoći u otkrivanju "sumnjivih poziva" koji bi mogli da budu povezani sa prevarama i spamom. 

    Sada je Samsung potpisao petogodišnji ugovor o strateškom partnerstvu sa kompanijom Hiya, pa će svoj sistem za sigurne pozive proširiti uslugom Hiya Connect, odnosno softverom koji detaljno i "duboko" analizira brojeve sa kojih vam dolaze pozivi sa nepoznatog broja, a to će najvećim delom biti od koristi kompanijama koje će uskoro dobiti funkciju sigurnog poziva koja sprečava varalice da lažiraju telefonski broj kompanije i overavaju sve pozive filterom za prevaru koji zaustavlja neproverene pozive. 

    Šef Hiye Alex Algard se raduje partnerstvu sa Samsung-om i kaže da pripremaju brojne inovacije koje će kompanijama omogućiti sigurno povezivanje sa svojim klijentima glasovnim pozivima, s obzirom da je u proteklih meseci zabeležen sve veći porast prevara koje se temelje na pozivima lažnih kompanija koje se predstavljaju kao legitimne.

  4. Pre neki dan svet su obišli renderi nadolazeće Galaxy S21 serije telefona, a s obzirom na broj pregleda interes je popriličan. Danas imamo i fotografije kućišta kamere Galaxy S21 modela, koji potvrđuju dizajn prikazan na renderima. 

    Po nekim izvorima, na Galaxy S21 seriju nećemo morati da čekamo još dugo. Tačnije čekaćemo kraće od onog na što smo od Samsung-a do sada navikli. Samsung će navodno ciklus još skratiti i naslednike Galaxy S20 serije, ma kako se oni zvali, predstaviti već u januaru. Možda i najveća promena biće modul kamere na leđima koji se dodatno približava ivici. 

    Imaće donekle neobičan oblik, mada ne baš tako neobičan kao novi Space Ring, kojeg je Huawei predstavio na Mate 40 seriji. Ovde vidimo kućište trostruke kamere sa otvorima objektiva postavljenih jedan iznad drugog. Ako ćemo suditi po ranije objavljenim renderima, ovde gledamo u ono što će biti kamera Galaxy S21 telefona. 

    Galaxy S21 Ultra imaće nešto širi modul sa još, jednom kamerom više. Prema neslužbenim informacijama možemo da očekujemo Galaxy S21 sa 6.2″ ekranom dok će S21 Ultra imati ekran dijagonale 6.7-6.9″. 

    Oba će opet dobiti punch hole selfie kamere jer Samsung navodno još nije zadovoljan dostupnim rešenjima selfie kamere ispod ekrana. Šta će novi Galaxy S21 sve moći ovim novim kamerama, je nešto što ćemo tek da saznamo.

  5. Kao jedan od najpopularnijih servisa za skladištenje podataka u oblaku, Dropox je poznat po svojoj besplatnoj usluzi da nudi 2 GB po korisniku, a za sve više od toga, potreban je neki pretplatnički plan. 

    U poslednje vreme testirali su svoj plan namenjen porodicama, a od sada je Family plan zvanično dostupan. Family plan omogućava da do šest povezanih korisnika na jednom mestu imaju na raspolaganju prostor od 2 TB, gde će moći da dele fotografije, video zapise, neke druge dokumente, pa po želji čak i Google dokumenate. 

    Usluga će se plaćati 17 dolara mesečno, dok najjeftiniji Dropbox Plus plan za jednog korisnika košta 10 dolara. Takođe, korisnici će na raspolaganju imati i Dropbox Passwords, alat za upravljanje šiframa koji može da skladišti šifre i sinhronizuje ih na više uređaja i platformi.

  6. Novi iPhone 12 telefoni su prvi Apple-ovi uređaji koji podržavaju 5G mrežu, ali korišćenje ove funkcije značajno utiče na potrošnju baterije. 

    Na internet stranici Tom's Guide objavljen je post u kojem su upoređene performanse baterije iPhone-a 12 i iPhone-a 12 Pro dok koriste 4G i 5G mrežu, a rezultati nisu sjajni. Baterija iPhonea 12 je trajala 10 sati i 23 minute pri korišćenju 4G mreže, a 8 sati i 25 minuta kada je korišćena 5G mreža, što predstavlja smanjenje za 20 posto. 

    Apple-ov iPhone 12 Pro se ponašao slično, baterija je trajala 11 sati i 24 minute na 4G, odnosno 9 sati i 6 minuta na 5G mreži. Testiranje se sastojalo od kontinuiranog surfovanja internetom i pri svetlini ekrana od 150 nita. Nova stranica je otvarana svakih 30 sekundi sve dok se baterija nije potpuno ispraznila. 

    Testirani su i drugi telefoni, Apple-ov iPhone 11 i 11 Pro su se slično ponašali prilikom testiranja na 4G mreži, baterije su im trajale 11 sati i 16 minuta, odnosno 10 sati i 24 minute. Tom's Guide je testirao i telefone sa Android-om, koji su se pokazali bolje od Apple-ovih uređaja sa iOS-om. 

    Baterija Google-ovog Pixela 5 je trajala gotovo jednako na 5G i 4G mreži, devet sati i 59 minuta, odnosno 9 sati i 29 minuta. 5G mreža nije uticala mnogo na bateriju mobitela OnePlus 8T. Samung-ovi modeli S20 i S20 Plus su prolazili gore sa uključenom 5G mrežom, ali ipak bolje u odnosu na iPhone.

  7. Nakon nedavnih nagađanja i curenja informacija, Huawei je juče i službeno predstavio Mate 40 seriju pametnih telefona. Predstavljena su ukupno tri modela – Huawei P40 Pro, Huawei Mate 40 Pro+ i Huawei Mate 40 RS. 

    Krenimo odmah s najzanimljivijim modelom – Mate 40 Pro. Ovaj model donosi potpuno novi veliki 1/1,28 senzor primarne kamere, koji je trenutno najvećih fizičkih dimenzija na tržištu. Rezolucija mu je 50 megapiksela, kamera je optički stabilizovana i ima f/1,9 otvor blende. Veličina svakog pojedinog piksela je 1,22 nanometra. Tu je i ultra-širokokutna kamera sa senzorom od 20 MP i f/1,8 otvorom blende, dok telefoto kamera nudi 125 mm sočivo što je prevedeno znači 5x optičko povećanje u odnosu na primarnu. 

    Takođe je optički stabilizovana, a donosi f/3,4 otvor blende. Za razliku od "običnog" Pro modela, Pro+ donosi periskopski optički zoom od 10x, i to na 8 MP senzoru i s f/4,4 otvorom blende. U društvu sa ovom, tu je još jedna telefoto kamera koja omogućava 3x optičko povećanje. Oba modela imaju 13 MP prednju kameru uparenu sa senzorom dubine. Što se tiče ekrana, on je izrađen u OLED tehnologiji, rastegao se na 6,76 inča, a rezolucija mu iznosi 2772×1344 piksela. Same ivice ekrana su zakrivljene, i to skoro pod pravim uglom, čime Huawei ponavlja prošlogodišnji waterfall dizajn modela Mate 30 Pro. Ovo je atraktivno za videti, no upitna je njegova ergonomija i otpornost na oštećenja. 

    Stopa osvežavanja iznosi 90 Hz, a stopa osvežavanja dodira 240 Hz. Oba modela donose dva spoljna zvučnika sa stereo efektom, a baterija raspolaže kapacitetom od 4400 mAh. Tu je i podrška a 66W brzo punjenje, kao i ona za bežično te reverzibilno. Kad je procesor u pitanju, pokretač je očekivano, novi Kirin 9000, izrađen u 5nm procesu. Sadrži četiri Cortex-A77 jezgra, od kojih je jedna clockana na rekordnih 3,13 GHz. Za manje zahtevne zadatke tu su još četiri Cortex-A55 jezgre. GPU je Mali-G78 sa 24 jezgra. 

    Naravno, uređaj podržava 5G mreže, a zanimljivo je da P40 serija podržava Huawei M Pen stylus. Naravno, ovu olovku ćete morati kupiti odvojeno jer je veća od samog uređaja. Na evropskom tržištu, Huawei Mate 40 Pro bi trebao da se pojavi u varijanti sa 8 GB RAM-a i 256 GB interne memorije, dok bi cena trebala da iznosi nemalih 1200 evra. 

    Pro+ verzija donosi 12 GB RAM-a, ali i cenu od čak 1400 evra. I na kraju spomenimo još i Huawei Mate 40 RS Porsche Design varijantu koja dolazi sa kamerom u obliku osmougla, nešto drugačiji dizajn, 12/512 GB kombinaciju memorije i cenu od neverovatnih 2300 evra.

  8. Američki PayPal, poznat pre svega kao sistem za plaćanje na web stranicama poput eBay-a, najavio je uvođenje nove usluge kojom će olakšati kupovinu i prodaju kriptovaluta. Njihova platforma će, naime, početi kao podržane valute uključivati Bitcoin, Ethereun, Bitcoin cash i Litecoin. 

    Ove kriptovalute će korisnici moći da kupuju, drže i prodavaju unutar PayPal-ovog digitalnog novčanika i unutar njihove mobilne aplikacije. Usluga će biti aktivirana u narednim nedeljama, ali samo za korisnike iz SAD-a, dok bi međunarodno širenje njezine dostupnosti trebalo da počne u prvoj polovini sledeće godine. 

    Za 2021. godinu najavljena i je dodatna mogućnost – svih više od 26 miliona trgovaca u svetu koji primaju PayPal kao način plaćanja trebalo bi već početkom sledeće godine da imaju koristi od podrške za kriptovalute. Naime, PayPal je najavio da će svi koji primaju njihova digitalna plaćanja moći da počnu sa primanjem uplata svojih kupaca i u nekoj od podržanih kriptovaluta. Ovaj potez je ohrabrio ulagače i ostale učesnike tržišta kriptovaluta, pa je cena najveće kriptovalute na svetu, Bitcoin-a, porasla za oko 13%, sa početnih 11.300 na preko 12.800 američkih dolara. 

    Na krilima tog porasta u "zeleno" su takođe dospele i cene Ethera, Bitcoin cash-a i Litecoin-a. Poznate su i cene provizija za transakcije koje će PayPal naplaćivati korisnicima. Do 100 dolara vrednosti transakcije naknada će biti 2,3%, do 200 dolara 2%, od 200$ do 1.000$ naknada je 1,8%, a na sve iznose preko toga iznosi 1,5%. 

    Ali, kako bi popularizovao svoju novu uslugu, PayPal je najavio da će korisnicima (ponavljamo, samo s područija SAD-a) do kraja ove godine omogućiti trgovanje kriptovalutama bez naknade.

  9. Britanski dizajner Sir Jonathan (Jony) Ive u Apple-u je radio od 1992. do 2019. godine, gde je preko 20 godina bio prvi čovek dizajna kad je reč o proizvodima, a u kasnijim godinama vodio je i dizajn softvera i korisničkih interfejsa. 

    Nakon odlaska iz Apple-a osnovao je, zajedno sa prijateljem i saradnikom Marcom Newsonom novi dizajnerski studio LoveFrom. Tada je bilo i najavljeno kako će im jedan od prvih klijenata biti upravo Apple, koji se nije hteo odreći usluga svog dugogodišnjeg glavnog kreativca. 

    Ipak, nije poznato koliki je Iveov uticaj trenutno u Apple-u, niti da li je njegov studio učestovao u kreiranju, na primer, novih iPhone-a. 

    Ove nedelje se, pak, saznalo da je Ive za svoj LoveFrom dobio novog klijenta. Njegov dizajnerski potpis uskoro će nositi web i mobilna aplikacija servisa za najam nekretnina Airbnb. Generalni direktor ovog globalno uspešnog projekta, Brian Chesky, kaže kako je dugo godina prijatelj sa Iveom i da se divi njegovom radu. 

    Sada su prvi put odlučili da udruže snage i pokrenu saradnju na dizajniranju "nove generacije proizvoda i usluga Airbnb-a". Saradnja je odmah dogovorena kao višegodišnji projekt, a Jony Ive će sa Airbnb-om raditi i na razvoju njihovog dizajnerskog tima, a usko će sarađivati i sa njihovim kreativnim timom. 

    Dizajn bi trebao da bude u centru poslovanja ove kompanije, najavljuje Chesky. Saradnja sa Iveovim studijem trebala bi da izrodi razne kreativne i sveže ideje, kakve su do sada bile izvan dosega njihove mašte, poručio je.

  10. WhatsApp koji se nalazi u vlasništvu Facebook-a, istražuje kako poboljšati iskustva korisnika aplikacije za poruke, što ne uključuje isključivo mobilne uređaje, već i web aplikaciju za one koji koriste računare. 

    Ekipa sa portala WABetaInfo je u nadogradnji WhatsApp-a sa oznakom 2.2043.7 otkrila mogućnost uspostavljanja video poziva putem WhatsApp Web-a, čime će web aplikacija dobiti još jednu funkciju sa mobilne aplikacije. U ovom trenutku nova funkcija još nije aktivirana, ali WABetaInfo kaže da bi trebala da stigne vrlo skoro jer se nalazi pri kraju testiranja. 

    Kako se čini, WhatsApp se na ovu nadogradnju odlučio zbog pandemije i sve većeg rada od kuće, kako bi mogao ostati konkurentan drugim aplikacijama za poruke koje već koriste tu funkciju i ostvaruju veliko povećanje saobraćaja i broja korisnika poput Microsoft Teams-a. 

    Ono na što se WhartsApp nije odlučio (i verovatno neće) je da njegova web aplikacija radi bez telefona u blizini, jer bi im to zakomplikovalo život zbog potrebe za uvođenjem novog načina logovanja i provere identiteta, što od uvek žele da izbegnu, jer se po tome razlikuju od svih drugih, što naravno utiče i na sigurnost komunikacije.