ИТ-ВЕСТИ
-
YouTube nastavlja rat protiv AdBlock-era, sada još jače
Za one koji već neko vreme koriste YouTube u pregledaču sa uključenim ad blockerom, sigurno ste naišli na YouTube-ov baner koji zaustavlja reprodukciju videa i upozorava korisnike da ne koriste blokatore oglasa.
U baneru, Google navodi da "Ad blockeri krše YouTube-ove Uslove korišćenja" i podstiče korisnike da onemoguće takve blokatore sadržaja ili pređu na YouTube Premium – plaćenu pretplatu koja uklanja oglase sa platforme. Takođe, kompanija navodno radi na server-side oglasima kako bi ih bilo još teže blokirati.
Kao što je već pomenuto, ova priča nije nova. Još 2023. godine bilo je optužbi da Google namerno usporava YouTube na Firefoxu, što je kompanija demantovala i objasnila zašto to nije tačno. Slična situacija ponovila se nekoliko meseci kasnije, kada su ljudi ponovo upirali prst u Google. Međutim, nakon istrage, ispostavilo se da nije Google kriv, već je Adblock priznao grešku sa svoje strane. Takođe, postojale su tvrdnje da Google sakriva dugme „Preskoči oglas“, ali je kompanija i to negirala.
Evo šta baner kaže:
Ad blockeri krše YouTube-ove Uslove korišćenja
Izgleda da koristite ad blocker. Reprodukcija videa je blokirana osim ako YouTube nije stavljen na listu dozvoljenih ili ako je ad blocker isključen.
Oglasi omogućavaju da YouTube koristi milijarde ljudi širom sveta.
Možete koristiti YouTube bez oglasa uz YouTube Premium, a kreatori i dalje mogu zarađivati putem vaše pretplate.Izgleda da se ovaj dosadni baner ponovo pojavio, barem u Opera pregledaču, jer ga je danas primetio Neowin. Nije jasno da li se ovo dešava i u drugim regionima ili je specifično za Indiju. Međutim, postoje pritužbe na OperaGX subredditu, kao i na YouTube subredditu.
Kada sam naišao na ovo, prvo što sam pokušao bilo je da onemogućim i ponovo omogućim uBlock Origin, a zatim sam ažurirao filtere ekstenzije, jer to često pomaže u zaobilaženju YouTube-ovog anti-adblock banera. Međutim, ništa od toga nije pomoglo.
Nakon toga, isključio sam Operin ugrađeni dodatak za filtriranje sadržaja pod nazivom "Privacy Protection", što je rešilo problem. Dakle, izgleda da upravo Operin ugrađeni ad blocker uzrokuje ovaj problem.
Zatim sam testirao Brave pregledač, koji takođe ima ugrađeni blokator sadržaja pod nazivom "Brave Shields". Kada sam pustio isti video tamo, on se reprodukovao bez problema. Ipak, važno je da opcija "Block scripts" unutar Brave Shields-a bude isključena, jer u suprotnom YouTube neće pravilno učitati stranicu, a umesto sličica videa prikazivaće se samo bele kutije.
Postoje i slični izveštaji za Firefox, ali ja lično nisam imao takvo iskustvo, iako sam primetio probleme sa učitavanjem YouTube elemenata kada koristim AdGuard. S druge strane, Google-ov sopstveni pregledač Chrome u poslednjih nekoliko dana pokazuje usporene performanse prilikom korišćenja uBlock Origin-a.
Dakle, izgleda da različiti ad blockeri nailaze na različite probleme, dok Google nastavlja da otežava blokiranje oglasa na YouTube-u – možda čak i do tačke kada će to postati nemoguće.
-
Evo kako je prošao iPhone 16e na testu izdržljivosti
Apple je ukinuo iPhone SE seriju i predstavio iPhone 16e, koji je skuplji od bilo kog SE modela, ali i dalje nešto jeftiniji od standardnog iPhone 16 – mada ne previše. Ipak, za nižu cenu odričete se jedne kamere, kao i određenih prednosti A18 čipseta. Takođe, nema ni raznovrsnih boja – iPhone 16e dolazi samo u crnoj i beloj varijanti.
A što se tiče izdržljivosti? Tu je, naravno, Zack sa kanala JerryRigEverything, koji je novi iPhone podvrgao svom standardnom testu. Staklo ekrana se grebe na nivou 6 Mohsove skale tvrdoće, dok se dublji tragovi pojavljuju na nivou 7 – što je očekivano.
Rame telefona je aluminijumsko, dugmići su metalni, a rešetke zvučnika imaju zaštitnu mrežicu kako bi se sprečio prodor vode. Poleđina je od stakla, a ekran može da izdrži otvoreni plamen oko 20 sekundi pre nego što pikseli pobele, ali nakon restartovanja jedva da se primećuje gde se to desilo.
U ključnom testu savijanja, iPhone 16e se pokazao čvrstim – ne savija se ni sa jedne strane. Takođe, Zack je zavirio i u unutrašnjost telefona, gde nema MagSafe magneta, a Apple je uveo potpuno novi proces vađenja baterije koji uključuje 9V bateriju i aligatorske štipaljke – verovali ili ne. Jedina 48 MP kamera ima klasični optički stabilizator slike (OIS), a ne napredniju stabilizaciju pomeranjem senzora koja se nalazi u skupljim modelima.
-
Apple službeno priznaje odlaganje novih Siri AI funkcija
Appleovo dugo očekivano unapređenje Siri sa novim AI funkcijama prvobitno se očekivalo u aprilu uz izdavanje iOS-a 18.4, ali su kasnije glasine nagovestile novo odlaganje.
Danas je kompanija zvanično priznala situaciju. Naime, AI-verzija Siri je i dalje daleko od lansiranja, jer se ispostavilo da je njen razvoj bio teži nego što je Apple prvobitno mislio. Šta to govori o sposobnosti Apple inženjera da predvide rokove, ostaje da se vidi.
U svakom slučaju, ovo je kompletna izjava Apple-ove portparolke Žaklin Roj, poslata Džonu Gruberu sa Daring Fireball-a jutros:
Siri pomaže korisnicima da brzo pronađu ono što im je potrebno i obave zadatke, a samo u poslednjih šest meseci učinili smo je razgovornijom, uveli funkcije poput kucanja poruka Siri, poboljšanog poznavanja proizvoda i integracije sa ChatGPT-jem. Takođe radimo na personalizovanijoj verziji Siri, sa većim razumevanjem vašeg ličnog konteksta i mogućnošću da preduzima radnje u okviru aplikacija. Međutim, isporuka ovih funkcija će trajati duže nego što smo planirali, a očekujemo njihovo uvođenje tokom naredne godine.
Primetite to – novi vremenski okvir je "tokom naredne godine". Ne "u narednim nedeljama" (omiljena fraza Silicijumske doline), pa čak ni "u narednim mesecima", već "naredne godine".
To implicira mnogo veće odlaganje nego što su čak i najnovije glasine sugerisale. Dakle, ako ste nestrpljivo čekali personalizovanu Siri, onu koja vas „poznaje“ i može izvršavati radnje unutar aplikacija umesto vas, pripremite se za još duže čekanje.
U međuvremenu, sa dolaskom iOS 18.4 sledećeg meseca, Apple Intelligence (barem u svom trenutnom obliku) konačno stiže u EU, a postaće dostupan i na više jezika.
-
Samsung obećava da Galaxy S25 Edge neće biti lomljiv uprkos svojoj tankosti
Samsung Galaxy S25 Edge biće potpuno predstavljen sledećeg meseca, a uoči toga, današnja glasina otkriva detalje o njegovoj debljini, težini, ceni, kao i veličini ekrana i okvira. Sa navodnih 5,84 mm debljine, logično je zapitati se koliko će uređaj biti izdržljiv.
Prema rečima potpredsednice za proizvode i marketing Samsung Mobile Experience (MX) u Velikoj Britaniji, Anike Bizon, fragilnost neće biti problem. U intervjuu za TechRadar, ona tvrdi da tanak dizajn neće ići nauštrb izdržljivosti, ali nije otkrila konkretne detalje.
Evo njene izjave:
Ne mogu mnogo da kažem, ali ono što mogu reći jeste da je [Edge] neverovatnog dizajna. Dve stvari su mi važne. Prvo, izgleda apsolutno prelepo. A kada razmislite o tehnologiji koja je ugrađena u tako kompaktan prostor, to je prilično impresivno. Druga stvar je izdržljivost. Kod bilo kog tankog uređaja, izdržljivost mora biti deo paketa. To su dve ključne karakteristike [Edge modela] koje su uzbudljive za nas. Znam da izdržljivost nije uzbudljiva, ali je veoma važna. Zato obratite pažnju, jer nas očekuju zanimljive stvari u vezi sa ovim telefonom.
Iz njenog odgovora može se naslutiti da će S25 Edge doneti nešto novo u pogledu izdržljivosti, a glasine sugerišu da bi mogao imati keramičku poleđinu. Ako se to ispostavi kao tačno, ovo bi moglo biti najbliže zvaničnoj potvrdi pre samog predstavljanja telefona.
Keramika je otpornija od stakla, a u kombinaciji s metalnim okvirom može doprineti većoj čvrstoći uređaja, pa bi S25 Edge mogao da izdrži standardne "testove izdržljivosti", poput onih koje sprovodi Zek sa JerryRigEverything kanala.
Ukoliko se glasine pokažu tačnim, to bi moglo objasniti zašto Samsung do sada nikome nije dozvolio da fizički isproba S25 Edge, iako je uređaj prikazan i na Unpacked događaju u januaru i na MWC sajmu u martu. Keramika se može osećati drugačije na dodir u poređenju sa staklom, što bi moglo pokvariti Samsungovo iznenađenje pre zvanične objave.
-
Kuo: Preklopni iPhone dolazi krajem 2026
Savijajući iPhone postao je nešto poput jednoroga u svetu glasina. Znamo da će se kad-tad pojaviti, ali datum lansiranja i specifikacije predmet su brojnih spekulacija. Poznati analitičar Ming-Či Kuo sada donosi novi izveštaj koji sugeriše da će prvi Apple-ov savitljivi telefon stići krajem 2026. godine. Pored toga, otkriveni su i neki detalji o specifikacijama, što je uvek dobrodošla informacija.
Naravno, sve ove informacije za sada su samo spekulacije, pa ih treba uzeti s dozom rezerve.
Apple planira book-style (knjiga) dizajn za svoj savitljivi iPhone, sa spoljnim ekranom od 5,5 inča i OLED glavnim ekranom od 7,8 inča. Glavni ekran navodno neće imati vidljiv pregib zahvaljujući naprednom mehanizmu šarke. Kuo tvrdi da je Bright Laser Technologies (BLT) vodeći dobavljač šarke i centralnog okvira za ovaj model.
Oba ova elementa navodno su izrađena od nerđajućeg čelika i titanijuma, a zbog svoje tanke konstrukcije koriste naprednu 3D štampanu tehnologiju, slično kao što je Oppo uradio sa svojim Find N5 modelom.
Zanimljivo je da savitljivi iPhone neće imati Face ID, već će umesto toga koristiti Touch ID senzor otiska prsta integrisan u dugme za uključivanje sa strane. Kuo spekuliše da je ovaj potez način da se održi tanji profil uređaja.
Dimenzije telefona u rasklopljenom stanju biće između 4,5 i 4,8 mm, dok će u sklopljenom stanju biti između 9 i 9,5 mm. Kućište će biti izrađeno od titanijuma, baš kao kod iPhone Pro modela. Poleđina uređaja sadržaće dvostruku kameru, dok će i spoljni i glavni ekran imati prednje kamere.
Kuo tvrdi da će inicijalna proizvodnja započeti u trećem kvartalu 2025. godine, dok će masovna proizvodnja krenuti u četvrtom kvartalu 2026, što znači da će uređaj biti zvanično predstavljen krajem te godine.
Očekuje se da će prva generacija ovog telefona imati izuzetno visoku cenu, između 2.000 i 2.500 dolara. Kuo predviđa da će Apple isporučiti između 3 i 5 miliona jedinica tokom 2026, dok bi druga generacija mogla dostići čak 20 miliona isporuka u 2027. godini.
-
Otkriveno kada stiže Galaxy S25 Edge?
Na Samsung-ovom Unpacked događaju u januaru, gde je predstavljena Galaxy S25 serija, kompanija je kratko prikazala i Galaxy S25 Edge. Međutim, nisu otkriveni svi detalji.
Sada novi izveštaj iz Koreje sugeriše da će S25 Edge biti zvanično predstavljen 16. aprila. S obzirom na vremenske zone, to bi u nekim delovima sveta moglo biti i 15. aprila. Očekuje se da će događaj biti održan isključivo online.
Samsung navodno želi da se pridruži trendu ultra-tankih telefona pre nego što Apple predstavi svoj iPhone 17 Air u septembru. Iako se očekuje da će iPhone 17 Air biti tanji od 6.4 mm koliko meri S25 Edge, imaće samo jednu kameru, dok će Samsungov model imati dve – glavnu od 200 MP i ultraširoku od 50 MP.
Galaxy S25 Edge će biti dostupan u maju u svetloplavoj, crnoj i srebrnoj boji. Prva serija biće ograničena na samo 40.000 jedinica, što sugeriše da Samsung možda nije potpuno siguran u uspeh ovog modela.
Telefon će pokretati Snapdragon 8 Elite čipset, a cena će mu biti između osnovnog Galaxy S25 i premium Galaxy S25 Ultra modela. -
Microsoft zvanično gasi Skype 5. maja
Microsoft je juče objavio da će zvanično ugasiti Skype 5. maja 2025. godine, čime se završava 14-godišnje vlasništvo nad nekada dominantnom platformom za internet pozive i poruke.
Kompanija je kupila Skype 2011. godine za 8,5 milijardi dolara, a u svom vrhuncu servis je imao preko 300 miliona aktivnih korisnika mesečno. Međutim, popularnost Skype-a je opala u poslednjim godinama, dok su konkurenti poput Zoom-a, WhatsApp-a i Microsoft Teams-a preuzeli primat. Do 2023. godine, broj aktivnih korisnika pao je na 36 miliona.
Teams je od tada narastao na 320 miliona korisnika mesečno, zbog čega je Microsoft odlučio da ugasi Skype i fokusira se na razvoj veštačke inteligencije unutar Teams-a. Zaposleni na Skype projektu biće premešteni na druge zadatke, bez otpuštanja.
Skype je imao ključnu ulogu u popularizaciji VoIP tehnologije i omogućio je globalnu komunikaciju uz niske troškove. Takođe je bio pionir u AI prevodima u realnom vremenu, ali su česte promene interfejsa, problemi sa stabilnošću, nepopularne društvene funkcije i gubitak konkurentnosti, posebno tokom pandemije, doveli do njegovog kraja.
Korisnici imaju rok do 5. maja 2025. da pređu na Teams ili pronađu alternativna rešenja. -
Apple objašnjava zašto iPhone 16e nema MagSafe
Nedavno predstavljeni iPhone 16e nema MagSafe, a Apple je već objasnio da to nema nikakve veze s korišćenjem prvog modema koji je kompanija sama razvila. Pa zašto se to onda desilo?
Apple navodi da je odlučio da ne opremi iPhone 16e MagSafe tehnologijom jer „većina ljudi iz ciljne grupe za 16e isključivo puni svoje telefone pomoću kabla za punjenje“. Ovu izjavu navodno su dali neimenovani „Apple predstavnici“ u razgovoru s Daring Fireballovim Džonom Gruberom.
Ti predstavnici dalje tvrde da ljudi koji će kupiti iPhone 16e „uglavnom uopšte ne koriste induktivno punjenje“. Kako je Apple došao do tog zaključka – nije jasno. Ko su tačno ti ljudi na koje Apple misli – takođe nije jasno.
Ono što jeste jasno jeste da je ovo očigledno mera smanjenja troškova, primenjena na telefon koji nije ni jeftin, što znači da je pre svega u cilju povećanja profita kompanije. Sada Apple pokušava da to predstavi kao nešto u stilu „ne brinite, ionako vam nije trebalo, jer ga ne biste koristili“. To zvuči krajnje pretenciozno i pomalo kao da Apple igra ulogu Velikog Brata, u fazonu „Apple zna šta je najbolje za vas“.
-
Instagram bi mogao da pokrene Reels kao zasebnu aplikaciju
Instagram razmatra pokretanje posebne aplikacije za svoju funkciju kratkih video zapisa, Reels, otkrio je direktor platforme Adam Moseri tokom internog sastanka ove nedelje, prenosi The Information, pozivajući se na osobu koja je čula njegove izjave.
Kompanija u vlasništvu Meta želi da iskoristi neizvesnu situaciju u vezi sa TikTok-om u Sjedinjenim Američkim Državama, nudeći korisnicima slično iskustvo beskonačnog skrolovanja video sadržaja, navodi se u izveštaju.
Meta još uvek nije odgovorila na zahtev Reuters-a za komentar.
U januaru je Meta takođe najavila novu aplikaciju za uređivanje video zapisa, Edits, što je očigledan pokušaj da preuzme deo korisničke baze CapCut-a, popularne aplikacije za editovanje u vlasništvu TikTok-ove matične kompanije ByteDance.
Meta je ranije pokušala da lansira zasebnu aplikaciju za deljenje video sadržaja pod nazivom Lasso 2018. godine, s ciljem da konkuriše TikTok-u, ali aplikacija nije stekla veliku popularnost i kasnije je ugašena.
-
YouTube poboljšava mid-roll reklame: Manje prekida, više zarade
Za YouTube kreatore, mid-roll reklame su ključan alat za maksimiziranje prihoda, jer omogućavaju prikaz oglasa tokom trajanja videa. Da bi se sačuvala dinamika i uzbuđenje sadržaja, mid-roll reklame bi trebalo da se pojavljuju na prirodnim pauzama i prelazima. Međutim, često se dešava da ove reklame narušavaju tok videa, naročito kada kreator ručno postavi oglas na ključni trenutak.
Kako bi poboljšao korisničko iskustvo, YouTube uvodi promene u kvalitetu mid-roll reklama od 12. maja 2025. godine, prikazujući manje oglasa koji mogu biti iritantni za gledaoce. YouTube veruje da smanjenje ometajućih reklama može povećati zadržavanje publike na videima.
U zvaničnom saopštenju YouTube-ov Community Manager navodi (prevod sa indonežanskog jezika pomoću Google Translate-a):
"Poboljšavamo kvalitet mid-roll reklama na YouTube-u. To znači da ćemo češće prikazivati mid-roll reklame na prirodnim pauzama i prelazima, a ređe na mestima koja mogu biti iritantna ili naterati gledaoce da napuste video, poput sredine rečenice ili akcione scene."Ova promena neće uticati na kreatore koji koriste automatske mid-roll reklame. Međutim, ako ručno postavljate mid-roll reklame, YouTube može pregaziti vaša ručno postavljena mesta i zameniti ih automatskim. Ako onemogućite automatsko postavljanje reklama, a vaši oglasi se procene kao ometajući, može doći do smanjenja prihoda.
Kako bi olakšao upravljanje mid-roll reklamama, YouTube uvodi novu funkciju u YouTube Studio koja će označavati potencijalno ometajuće oglase i omogućiti kreatorima da ih prilagode.
Ova promena ima za cilj da uspostavi bolji balans između prihoda od reklama i korisničkog iskustva. Prema anketi sprovedenoj u julu 2024. godine, YouTube je primetio da su kanali koji koriste kombinaciju automatskih i ručno postavljenih mid-roll reklama ostvarili 5% veći prihod od oglasa.
"Naš cilj sa ovom funkcijom je da kreatorima pružimo više informacija i novih opcija. I dalje imate kontrolu nad time da li želite da prikazujete mid-roll reklame u vašim videima i gde želite da se pojavljuju," poručuju iz YouTube-a.